Audi 80 79' na swoje czasy było bardzo
dobrym autem. Wyróżniało się swoją
sylwetką spośród innych tego typu aut. Wygodnie mieściło
4 osoby, z tyłu było dosyć miejsca na nogi, nawet dla
wysokich pasażerów. Jego następca - popularne
jajko, a póżniej model B4 nie mogły się już
pochwalić taką ilością miejsca na tylnej
kanapie.
Deska rozdzielcza jak na owe czasy była bardzo rozbudowana. I
znowu potwierdza się stara prawda, że Audi potrafi
projektować bardzo funkcjonalne, ergonomiczne i zarazem
estetyczne wnętrza w swoich pojazdach. Wszystkie potrzebne przełączniki
były w zasięgu ręki, także obsługa radia
nie stanowiła problemu. W wersjach GLX w standardzie był
montowany obrotomierz, wskaźnik ekonomicznej jazdy, przednie
halogeny przeciwmgielne. W lepszych wersjach można było
otrzymać podgrzewane przednie fotele, elektryczne szyby i
lusterka, automatyczną skrzynię biegów (przeważnie
na rynku amerykańskim). Silniki były też różne.
Od 1.3 poprzez różne wersje 1.6, do 1.9 5E.
W 1986 roku zadebiutował nowy model A 80 o bardzo opływowym
i zaokrąglonym nadwoziu. Od razu przyjął się na
rynku i stał się jednym z najlepiej sprzedających się
modeli koncernu. Nadwozie nawet dzisiaj nic nie stracilo ze swojego
uroku. Audi 80 B3 (bo taka była nazwa wewnątrz firmy)
otworzyło nowy rozdział w dziejach koncernu. Po dosyć
kanciastych sylwetkach innych modeli nastąpił zwrot w
kierunku większego zaokrąglenia nadwozia (dzisiaj
natomiast daje się zauważyć kierunek odwrotny).
Audi A8
Luksusowa limuzyna wyższej klasy z firmy
Audi, zaprezentowana poraz pierwszy w 1994 roku nosi oznaczenie A8.
Po niewielkiej modyfikacji przeprowadzonej pod koniec 1998 roku
pojazd oferowany jest nadal bez większych zmian.
Model A8 był pierwszym i do dziś pozostaje jednym z
nielicznych na świecie, seryjnie produkowanych pojazdów
dysponujących aluminiowym nadwoziem, wykonanym wg. technologii
zwanej Space Frame.
Podobnie jak nadwozie, obecnie również elementy
zawieszenia pojazdu wykonane zostały ze stopów
aluminium.
Limuzyna ta dysponuje seryjnie pakietem elektronicznych urządzeń
zwiększającym bezpieczeństwo jazdy oraz systemem
bocznych poduszek powietrznych, uzupełnionych o tzw. boczną
kurtynę powietrzną.
Komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz poziom wyposażenia
modelu A8 nie ustępuje teraz standardom stosowanym w najdroższych
limuzynach renomowanych marek.
Czołowa wersja oznaczona symbolem A8L dysponuje nadwoziem przedłużonym
w stosunku do wersji standardowej o 13 cm.
Pojazd ten seryjnie wyposażony jest w układ napędowy
Quattro oraz silnik V8-4.2 litra lub w dość
niekonwencjonalny silnik W12.
Ta ostatnia jednostka o 12 cylindrach, objętosci 6.0 litra o
mocy 420 KM powstała w wyniku połączenia dwóch
silników znanej serii VR6 i stanowi obecnie najmocniejsze
źródło napędu wśród niemieckich
limuzyn.
W grupie tego typu pojazdów obecnie jedynie model Audi A8
dysponuje układem napędowym czterech kół.
Audi
a 8 wiecej info znajdziesz tu.
Audi TT:
Po raz
pierwszy prototyp Audi TT, coupé o niezwykłych opływowych
kształtach, można było zobaczyć na IAA we
Frankfurcie, we wrześniu 1995 roku. w tym samym roku na
Tokyo Motor Show pokazano TT Roadstera o niemal identycznej
stylistyce. Oficjalna premiera seryjnego TT Coupé nastąpiła
po przeszło trzech latach, na paryskim Mondial d'Automobile
1998, zaś TT Roadstera w Genewie, w marcu 1999 roku.
Oba modele są niemal identyczne jak prototypy, które uważano
za bardzo odważnie stylizowane. Ich produkcję uruchomiono
w węgierskiej fabryce Audi. Dzięki temu stało się
możliwe obniżenie kosztów. Podstawowe wersje są
napędzane silnikiem o mocy 180 KM, a najmocniejsze TT
Quattro z napędem na cztery koła, 225-konnym biturbo,
współpracującym z sześciobiegową
przekładnią mechaniczną. Oba silniki są
czterocylindrowe i mają pojemność skokową
1,8 l. Niezwykła stylistyka modelu TT znajduje swój
wyraz także we wnętrzu samochodu. w oczy rzucają
się tu aluminiowe wstawki i użycie skórzanej
tapicerki o kontrastowych barwach. Auto jest wyposażone
jedynie w dwa fotele, z tyłu na skromnej kanapce mogą
znaleźć miejsce najwyżej dzieci, i to tylko
w czasie jazdy na krótkich dystansach. Zupełnie od
początku skonstruowano napęd na cztery koła stosowany
w modelach Quattro. Zastosowano w nim uruchamiane
hydraulicznie i elektronicznie sterowane sprzęgło
wielotarczowe, rozdzielające moc między przednią i tylną
oś, zależnie od poślizgu kół.
Wersja
studyjna Audi TT pokazana na salonie German Motor Show w 1995 roku
została przyjęta entuzjastycznie, i to nie tylko ze względu
na przejrzystość formy.
Zdarza się raczej rzadko, że produkcja seryjna samochodu
jest wierna modelowi
studyjnemu. Audi TT jest pod tym względem wyjątkiem.
Dopiero przy bliższych
oględzinach różnice zaczynają być zauważalne.Tył
samochodu został nieznacznie
wydłużony, a zamiast szerokich słupków tylnych
wprowadzono obecnie
trójkątne szyby.
|